Stupa-urile sunt universale in toata Asia. Se spune ca ele reprezinta movila pe care Buddha istoric, printul Siddhartha Gautama, a ordonat discipolilor sai sa o ridice cand a murit. Stupa-urile au o varietate de nume, in functie de tara. In Thailanda este Chedi: stupa, (India), dagoba (Sri Lanka), chorten (Tibet), chedi sau pagoda (Birmania), t’ap (Coreea), ta (China), prelata (Vietnam), thaat (Laos). ), sotoba (Japonia), chandi (Java).
Arhitectura stupa-urilor din Asia difera, de asemenea, dar acestea sunt dezvoltate in esenta din movile antice. Au existat in India cu mult inainte de Buddha Gautama si pot fi gasite in diferite parti ale lumii, inclusiv in Europa si in America. Totusi, ceea ce au toate in comun este sensul; Stupa reprezinta calea catre iluminare si potentialul de a ne trezi la adevarata noastra natura.
Legenda budista spune ca Siddhartha Gautama a fost cel care a schimbat structura vechilor movile funerare. Textele din Mahaparinirvana Sutra dezvaluie ca, pe patul sau de moarte, Buddha istoric a demonstrat cum ar trebui sa apara mormanele prin impaturirea hainei sale exterioare intr-un patrat, impingand-o intr-o cupola si asezandu-si bolul de cersetorie peste el.
Forma Stupa reflecta un Buddha asezat in meditatie, desi unele sunt atat de stilizate incat este dificil de detectat acest sens specific. Structura este impartita in trei parti; baza este tronul, unde sta un meditator. In centru se afla cupola bombata care reflecta corpul lui Buddha, iar baza turlei, harmika, este capul lui Buddha.
In prefata cartii, Buddhist Stupa in Asia: the Shape of Perfection, profesorul Robert Thurman explica:
„ Stupa-urile… demonstreaza triumful intelepciunii iluminarii asupra ignorantei suferintei. Ele sunt memoriale… ale posibilitatii de a se elibera de suferinta pentru toate fiintele. Ele semnalează realitatea triumfala a unei naturi care permite fiintelor sa evolueze pentru a experimenta implinirea suprema a fericirii perfecte, dincolo de moarte si de viata nesatisfacatoare. Stupa sta ca o marturie elocventa a scopului superior al vietii, dincolo de concurenta sau lupta, obtinerea sau cheltuirea. In mod constient sau subliminal, ele ajuta la intoarcerea mintii oamenilor de la obsesiile lor frustrante si spre propriul lor potential superior.”
DE CE SUNT CHEDI-URILE STIVUITE IN STRATURI?
Nu toate stupa-urile sunt la fel. Cu toate acestea, cele trei elemente principale sunt intotdeauna prezente; fundatia patrata (tronul), cupola (corpul), harmika (capul). Cele mai multe stupa pe care le-am vazut in Asia de Sud-Est au si o spirala in varf de o umbrela de soare. Structura de bază a stupei dezvaluie calea catre iluminare in conformitate cu invataturile lui Siddhartha. Trebuie sa mergi putin mai adanc decat literatura budista standard pentru a intelege adevaratele semnificatii; adevaratele invataturi sunt etice, practice si metafizice. Fundatia patrata a unei stupe are de obicei trei trepte, reprezentand in mod traditional cele trei refugii ale lui Buddha (iluminarea), dharma (predarea) si sangha (practica). Prin aceste trei bijuterii invatam sa ne scapam de cele zece non-virtuti: crima, furt, minciuna, conduita sexuala gresita, minciuna, cuvinte dure, calomnie, barfa si cruzime
Cu toate acestea, atunci cand indepartezi dogmele religioase si aplici simtul rational sub forma alchimiei ermetice, cei trei pasi reflecta in esenta ganduri, emotii si actiuni. Calitatea sau slabiciunea in modul in care gandim, simtim si ne comportam este cea care ne modeleaza in mod esential caracterul, viziunea asupra lumii si, in cele din urma, modul in care experimentam viata. Cele patru trepte dintre tronul fundatiei si dom sunt locul unde s-ar aseza picioarele meditatorului. Acesti pasi reprezinta cele patru „ locuinte ale lui Brahma” date in Mettanisamsa Sutta. Aceste patru calitati sunt bunatatea iubitoare, compasiunea, bucuria și ecuanimitatea, se spune că dizolvă limitele care ne constrang si ne dezvolta capacitatea pentru noi experiente. Domul, sau bumpa, din centrul chedisului thailandez, reprezinta trunchiul si corpul superior al meditatorului si cuprinde cele sapte elemente sau calitati ale iluminarii. Siddhartha spunea ca pentru a ajunge la iluminare, practicantii trebuie sa stapanească anumite calitati ale mintii, ale energiei si ale vietii: concentare, liniste, detasare, efort, observare, fericire, sanatate mintala.
Este important de retinut că primele sase calitati sunt stari de spirit care constituie capacitatea de a fi atent in tot ceea ce faci. Acesta este scopul final al initiatilor care intentioneaza sa traiasca o viata simpla si sa elibereze mintea de limitele limitarilor. Trebuie mentionat faptul ca cele sapte calitati de iluminare sunt de fapt stari de spirit si de echilibru. Elementul final este rapirea care poate aparea in meditatie si se manifesta in viata de zi cu zi ca beatitudine si armonie.
Sanatatea mintala, a saptea si ultima calitate a iluminarii, este obtinuta prin practicarea si reglarea fina a celor cinci calitati primare. Prima data cand experimentati acest lucru se va simti ca un val coplesitor de energie care vibreaza prin corpul vostru. A da în extaz si a permite ca acesta sa se intample este progresul necesar pentru a atinge Nirvana. Dupa ce a reusit acest lucru, buddha dobandeste puteri si poate trai viata in armonie stiind ca vor fi intotdeauna ghidati de constiinta superioara. Aceasta este reprezentata de harmika si turla conica din varful stupei . Harmika este baza turlei si reprezinta capul lui Buddha, sau mai clar chakrele gatului, al treilea ochi si coroanei.
Acest element final al structurii reprezinta stadiul in care initiatii stapanesc calitătile mintii, trupului si vorbirii. Este in acest punct in care initiatii intra pe calea naturii lui Buddha fara sa incerce. Ei devin o fiintă umana, nu o fapta umana.
In acest stadiu de dezvoltare, initiatii inteleg ca aici nu este un concept de sine, ci o intregire la care suntem conecti toti. Cu totii suntem constiinta si ne hranim din acelasi ocean de constiinta. Cand o picatura de apa cade in ocean, aceasta devine o parte a oceanului. Orice gandesti, simti si actionezi este rezultatul constiintei. Constiinta ta ca individ este ca o picatura de apa care cade in oceanul inconstientului colectiv.
Conic Turla este compus din 13 discuri care se spune ca pentru a reprezenta cele 13 puteri ale lui Buddha, altfel cunoscut sub numele de cele 13 bijuterii de realizare. In traditiile budiste, cele 13 puteri se dezvolta in mod natural, pe masura ce intelepciunea inlocuieste ignoranta. Cand mintea intra in aceste taramuri de constientizare, aveti capacitatea de a intelege ce gandesc altii si de a cunoaste evenimentele trecute si viitoare ale altora. Pentru mintea dezvoltata a unui buddha sau bodhisattva, aceste puteri ale mintii vin in mod natural.
Chedis din Thailanda prezinta de obicei o umbrela de soare cu sapte, opt sau noua straturi. Umbrela de soare indica protectie impotriva gandurilor negative si a faptelor rele indreptate catre tine de catre altii. In a saptea pana la a noua etapa de constientizare dezvoltam o intelegere a adevaratei noastre naturi si vedem adevarul iesind din adancurile intunecate ale iluziei. Veti gasi uneori stupa acoperite de un soare, luna si bijuterie, reprezentand intelepciunea (soarele), compasiunea (luna) si bijuteria (trezirea la adevarata natura). In Thailanda, acest concept este mai subtil. In imaginea de mai jos, de exemplu, cele trei calităti sunt reflectate de un cadru cu trepte care seamana cu un suport de lumanare – lumanarile reflectand la randul lor iluminarea.
CHEDIS DIN THAILANDA: CINCI ELEMENTE
Nu este neobisnuit ca cele cinci elemente sa apara in simbolismul asiatic. Chedis prezinta cele cinci forme geometrice care simbolizeaza cele cinci elemente ale cosmosului si ale corpului uman; pamant, foc, apa, aer si eter. Eterul, al cincilea element este inconstientul colectiv, sau ceea ce Edgar Cayce a numit Inregistrarile Akashice.
Baza stupei este patrata, reprezentand pamantul si cele patru directii cardinale – care la randul lor reprezinta cele patru cicluri de evolutie care se manifesta ca creatie; generatie (est), distrugere (nord), renastere (vest), intretinere (sud). In legatura cu viata noastra de zi cu zi, cele patru directii se refera la transformarea energiilor subtile in realitate fizica care este determinata prin actiunile tale. Modul in care te comporti prin act, vorbire si gandire creeaza experienta ta de viata.
Un alt exemplu in acest sens este triunghiul manifestarii care intruchipeaza ganduri, emotii si actiuni. Gandul si emotiile noastre ne obliga sa luam masuri, dar felul in care ne comportam si ne exprimam este cel care ne creeaza experientele. Gandurile, emotiile si actiunile sunt un ciclu continuu care se intaresc reciproc cu cat programam mai mult credinta.
In simbolismul, cele patru elemente au sensuri multiple. In ceea ce priveste Thai Chedis , elementul pamant este analog cu lumea interlopa, care reprezinta natura constienta de baza a omenirii; instinctele noastre de supravietuire care se agată de lumea materiala. Puteti vedea aici cum acest lucru reflecta nevoia noastra de a depas cele zece non-virtuti.
Domul reflecta elementele apei care, la randul lor, reprezinta constientul primordial care este plin de potential. In ceea ce priveste designul, cupola este analoga cu vasul care adaposteste toata viata de pe planeta noastra; pantec, ou sau samanta. In simbolism, apa este, de asemenea, legata de constiinta si asociata cu chakra sacra, pe care anticii o numeau sediul emotiilor. Emotiile sunt cele care ne conduc la actiune si ne pot coplesi starea mentala care, la randul sau, influenteaza modul in care ne simtim . Conflictul dintre ganduri si emotii este cel care creează luptele interioare care in cele din urma se materializeaza ca lupte externe in viata noastra de zi cu zi.
Turla reprezinta focul care ne aprinde pasiunile si ne obliga sa actionam. Focul reprezinta, de asemenea, intelepciunea care arde ignoranta, ura si suferinta cauzate de iluziile pe care le cream in mintea noastra. In varful chedisului thailandez se află simbolul aerului care reflecta unitatea dintre aspectul masculin si feminin al naturii, adesea reprezentat de Soare (principiul masculin) si luna (principiul feminin). In simbolismul ezoteric, aerul provine din apa ( femeie/ emotii) si foc ( barbati/ ganduri) si este un ciclu continuu in transformarea energiei ca experienta manifesta.
Cercul din varful turlei reflecta legea impermanentei – nimic nu este constant, totul se schimba mereu. Energia este intotdeauna intr-o stare constanta de flux, fara inceput si fara sfarsit. In varful turlei se afla o minge solida care reprezinta bijuteria, care dezvaluie starea perfecta a unui buddha in armonie cu mediul inconjurator – asa cum isi propune natura.